Tarabus & Trunkát

Tarabus & Trunkát Tarabus & Trunkát Tarabus & Trunkát Tarabus & Trunkát Tarabus & Trunkát Tarabus & Trunkát Tarabus & Trunkát Tarabus & Trunkát

Poslední novinky

Year 2017

Year 2016

Year 2015

Year 2014

Year 2013

Year 2012

Year 2011

Year 2010

Year 2009

Year 2008

To receive e-mail updates about the website and the Tarabus&Trunkát Rally team, please fill in your address:


Novinky

We are sorry, some News are available in Czech language only.

T&T – Úvod sezony 2010 aneb Fiesta na bronzové vlně

1. část velkého rozhovoru s Jaromírem Tarabusem a Danielem Trunkátem

Nově zformovaný Czech Ford Rally Team představil začátkem sezony 2010 českým fanouškům zbrusu nový speciál Ford Fiesta S2000. Před koncem roku 2010 jeho posádka Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát hodnotí sezonu, kterou dokončila na třetím místě v klasifikaci Mezinárodního mistrovství České republiky v rally. Ve třídílném rozhovoru Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát popisují úspěchy i peripetie letošní sezony s vozem Ford Fiesta S2000.

„Na začátku prosince 2009 jsem nevěřil, že se starty s Fiestou podaří zrealizovat. Vůz byl zcela nový a bylo k němu velmi málo informací. V úvodu se zdálo, že pro M-Sport národní šampionáty zůstanou ve stínu S-WRC. Navíc v době, kdy se spolupráce dohodla, nebylo vůbec jisté, zda Ford odstartuje v Monte Carlu. Poprvé jsem začal celý projekt brát vážně až v okamžiku, kdy nám v dílnách M-Sportu předali auto,“ vzpomíná Jaromír Tarabus.

První křest ohněm čekal na moravskou posádku na tratích Valašské rally na konci března. Vůz byl dodán pouhý týden před startem, a tak na seznámení s novou technikou nezbylo mnoho času. Do startu první soutěže MMČR nastupovala posádka s vědomím, že Fiestu bude poznávat a sžívat se s ní. Umístění v cíli soutěže si nikdo netroufl tipovat.

Jaromír Tarabus: „Valaška byla velkou neznámou. O autě jsem stoprocentně věděl jen to, že s ním Mikko Hirvonen vyhrál Monte Carlo a Martin Prokop uspěl ve Švédsku. Fiestu jsem si vyzkoušel těsně před startem krátce na Vyškovsku, pak na Zlínsku. Nešlo ani tak o práci na nastavení jako spíše o poznání vozu. Zkušenosti z Abarthu a Fabie mi posloužily jako dobrý odrazový můstek. To, že budeme od startu tak vysoko, jsme s Danem vůbec nečekali. Z dokončeného závodu jsem měl příjemný pocit, i když jsme si třetí místo zas až tak nezasloužili. Roman Kresta odstoupil a nám to spadlo do klína. Závod ukázal, že nás čeká velmi mnoho práce na nastavení vozu, a že bojovat o stupně vítězů bude letos velmi, velmi těžké. Plán do startu další soutěže byl jasný, využít auto aspoň na sedmdesát procent.“

Na start druhého podniku českého mistrovství, Rally Šumava, se už posádka postavila s cílem zasáhnout do bojů v první trojici.

Jaromír Tarabus: „Na testu před Šumavou jsme udělali velký kus práce na nastavení podvozku Fiesty Super 2000. Proti Valašské rally jsem měl lepší pocit z ovládání auta, což přispělo k pohodě v první etapě v okolí Klatov. Více jsem si věřil. Bohužel nás tentokrát potrápila technika. V sobotu ráno se nám málem nepodařilo nastartovat a na přejezdu do Vimperku se rozpadlo středové uložení kardanu. Pak nás pozlobil alternátor a těsně před servisem spadl klínový řemen. Dan rovněž musel na přejezdu přemlouvat počítač, který stávkoval, takže jsme nakonec obdrželi velkou penalizaci. Mrzelo mě, že se nerozhodovalo na tratích. Roman s Pavlem si jeli svůj závod, já a Venca jsme sváděli boj s technikou, takže to bylo spíš o tom, kdo se dřív protrápí do cíle. Musím říci, že za těchto okolností bylo třetí místo výborným výsledkem.“

V rámci přípravy byl do programu dvojice Tarabus – Trunkát zařazen po Šumavě start ve třetím podniku Mistrovství ČR ve sprintrally, Rallysprintu Kopná. Jaromír Tarabus nastupoval na start jako obhájce loňského vítězství.

Jaromír Tarabus: „Start na sprintu hodnotím s odstupem ve dvou pohledech. Ten první se týkal výrazného posunu v nastavení vozu a zlepšení ovládání. Mohli jsme naostro vyzkoušet změny, které jsem pod odborným dohledem Martina Prokopa a Romana Kresty na Fiestě udělal. Od podvozku, přes brzdy až po transmise. Start na Kopné byl obrovský přínos v naší přípravě na další soutěže ve velkém mistráku. Roman navíc na testu slíbil, že mi na naší „malé Barumce“ nedá nic zadarmo, a taky to dodržel. Druhý pohled se týkal sportovní hodnoty. Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem nechtěl vyhrát. Říká se, že defekt je většinou chyba jezdce. Inkriminovanou zkoušku jsem si po závodech projel a asi vím, proč se to stalo.“

Daniel Trunkát: „Naši účast na Rallysprintu Kopná hodnotím velmi pozitivně. Jelo se rychle a byli jsme kousek od vítězství. V cíli po defektu jsem měl smíšené pocity, ale to je prostě rally. Potrápit zkušeného domácího matadora Krestu a na sedmdesáti kilometrech rychlostních zkoušek odskočit ostatním o více než minutu byla velká motivace k dalším závodům. Důležité také bylo, že jsme se v dobrém světle předvedli zástupcům našeho hlavního partnera pro Rallysprint Kopná. Chvíli jsme dokonce zvažovali možnost, zda plánovanou spolupráci na zahraničních startech nevyměníme za starty v dalších závodech rallysprintového mistrovství.“

Tolik ohlédnutí za prvními dvěma podniky Mezinárodního mistrovství České republiky v rally, po nichž Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem drželi druhou příčku průběžného pořadí, a za Rallysprintem Kopná. Na další část povídání shrnujícího sezonu 2010 Czech Ford Rally Teamu se můžete těšit již zítra.


T&T - Letní hledání receptu na trio nejrychlejších

2. část velkého rozhovoru s Jaromírem Tarabusem a Danielem Trunkátem

Po dvou třetích místech a úspěšném startu v Rallysprintu Kopná doufala posádka Czech Ford Rally Teamu Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát v dosažení medailových příček i v dalších podnicích Mezinárodní mistrovství České republiky v rally. Letní podniky Rally Český Krumlov a Rally Hustopeče však týmu nevyšly podle představ a problémy vyvrcholily těžkou havárií krátce před startem Rally Bohemia.

Rally Šumava a Rallye Český Krumlov dělilo v kalendáři MMČR pět týdnů. Průběžné třetí místo v absolutním pořadí po dvou soutěžích znamenalo pro posádku velkou výzvu. Navíc českokrumlovská soutěž patří k oblíbeným podnikům posádky Tarabus – Trunkát. V sezoně 2009 zde vybojovala třetí místo v absolutním pořadí a se stejným cílem, povzbuzena úspěchem z Rallysprintu Kopná, nastupovala na start letošního ročníku.

Jaromír Tarabus: „Do Krumlova jsem jel výborně připraven a povzbuzen naším úspěchem v Rallysprintu Kopná. Na této rally se mi vždy dařilo. Náročné podmínky způsobené počasím mi mohly pomoci smazat rozdíly. Hned v úvodu jsem však udělal chybu a propadli jsme se až za první desítku. Toto zaváhání mi však nakonec pomohlo, vyburcovalo mě to k většímu výkonu, nechtěl jsem ztratit kontakt se špičkou. Upřímně, taky mě netěšil výsledek první etapy, na třetí místo jsme se posunuli jen díky defektu Pavla Valouška. Do druhé etapy jsem nastupoval s tím, že třetí místo musíme udržet. Bylo jasné, že dvouminutový náskok před továrním speciálem Škoda není důvodem ke zvolnění tempa. Bohužel však na poslední RZ Slavkov nás potrápila technika. Dlouho jsem si myslel, že máme pomalý defekt, ale později se ukázalo se, že máme vážný problém s řízením. Raději jsme zastavili v rychlostní zkoušce, ale kontrolou jsme ztratili více času, než jsme očekávali, a přišli jsme tak o třetí místo. Rozhodnutí zastavit však nelituji, několikrát jsme mohli skončit mimo trať.“

V Rally Hustopeče startoval Jaromír Tarabus teprve podruhé ve své kariéře. Při své loňské premiéře držel průběžně čtvrté místo v celkovém hodnocení, než přišla havárie a ukončila jeho působení na této soutěži. Do letošního ročníku nastupoval s cílem zvrátit dosavadní stav průběžného pořadí MMČR.

Jaromír Tarabus: „Čtvrté místo jsme získali podle stejného scénáře jako na předchozích soutěžích. Kresta, Valoušek, Pech, pak dlouho nic, Tarabus a pak zbytek startovního pole. Hodně jsem chtěl kluky potrápit. Jeli jsme bez problémů, všechno fungovalo perfektně, byl jsem spokojen i s nastavením auta, ale tentokrát tomu chybělo to pověstné ‚koření‘. Musím přiznat, že scénář podobný hustopečské soutěži nemají jezdci příliš v lásce, jízdu na pozici bez přímého soupeře, takzvanou lekci taktiky. Lze čekat na chybu soupeře a získat, ale také můžete hodně ztratit.“

Daniel Trunkát: „Hustopeče byly první soutěží, při které jsem si říkal, kde ‚soudruzi z NDR udělali chybu‘. Nová bezpečnostní výbava Fordu Fiesta v podobě neotvíratelných polymerových oken udělala v této horké soutěži z kokpitu pojízdnou pec na pizzu. Docela nás to vyčerpávalo, můj standardní příjem energetických tekutin 6 litrů za závod se zvýšil na 14. Nejlepší zážitek z Rally Hustopeče byl bazén Vojty Štajfa v servisní zoně, do kterého se dalo ponořit i s kombinézou.

S odstupem času musím říci, že v cíli Hustopečí jsme měli smíšené pocity. Pro dobrý výsledek jsme opravdu udělali maximum, ale na ‚fantastickou trojku‘ to prostě nestačilo. Navíc před námi byla Bohemka a Barumka, kde pokusy o změnu pořadí v celkové klasifikaci vyžadují 250% nasazení. Na druhou stranu, kdybychom byli třetí či dokonce druzí, tak by nám asi chyběla tak silná motivace něco změnit.“

Rally Bohemia 2010 – měl to být první společný start obou vozidel Ford Fiesta Super 2000 Czech Ford Rally Teamu a posádka Jaromír Tarabus - Daniel Trunkát se připravovala na boj o nejlepší umístění po boku juniorského mistra světa Martina Prokopa. Nakonec však odstartovala s vozem Škoda Fabia S2000 a do cíle dorazila na osmé příčce absolutního pořadí.

Jaromír Tarabus: „Bohemka, jedna velká horská dráha. Čekalo nás společné vystoupení s týmovým kolegou Martinem Prokopem, velká konkurence, a tak jsme v přípravě neponechali nic náhodě. Na společném testu jsme chtěli vyzkoušet nové podvozkové komponenty. Bohužel se stalo, co se stalo. Na testovací trati v Březovicích u Mladé Boleslavi jsem po výletu mimo trať značně poškodil vůz Ford Fiesta. Do pravé táhlé zatáčky jsem měl vysokou nájezdovou rychlost a auto mi sklouzlo na štěrku. Bojoval jsem s tím, ale vzrostlý strom u cesty, na který jsme se přilepili, předčasně ukončil moje snažení. Hlavou mi proletěl milion myšlenek, ale dnes si z té havárie pamatuji jen černý humor mého spolujezdce. Kamarádsky mi řekl, že jestli jsem se ho chtěl zbavit, stačilo ho jednoduše zastřelit. Manažer pak dodal, že Fiesta v této podobě technickou přejímkou rozhodně neprojde. Zpětně jsem velmi rád, že se nikomu nic vážného nestalo.

Myslel jsem si, že soutěž pro nás skončila. Ovšem Marek Fuks a Dan Trunkát měli na věc jiný názor. Ani na chvíli si nepřipustili, že by zdravý jezdec měl rozšířit už tak početné davy diváků u trati. Konečné osmé místo na Bohemce bylo po kolotoči událostí dobrým výsledkem. Byl jsem rád, že se mi po havárii podařilo usednout rychle do soutěžního vozu. Znovu bych chtěl poděkovat Danovi, že podpořil naše odhodlání nevzdát se na Bohemii bez boje.“

Daniel Trunkát: „Byl to zajímavý týden. Pro pracovní vytížení jsem se nemohl testu zúčastnit. V úterý před Bohemkou mi zavolal Marek, že Jaromír havaroval a že máme problém. Původní plán přípravy na Rally Bohemia vzal za své. Nebylo jisté, jestli pojedeme, a tak jsem několikrát vybalil a zase uložil své věci do tašky. V noci z úterý na středu jsme se dohodli, že letošní ročník aspoň odtrénujeme. Ještě ve středu večer jsem byl přesvědčen, že jediný start, na který se o víkendu postavím, bude maratón na horských kolech. Ale jak už jsem kdysi jednou uvedl, překážky jsou tu od toho, aby se překonávaly. Nasazení všech členů našeho týmu, kteří se prostě rozhodli, že to nevzdáme, mě motivovalo a jsem velmi rád, že se nám podařilo do závodu odstartovat.“

Po pěti podnicích Mezinárodního mistrovství České republiky v rally drželi Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát čtvrté místo průběžného pořadí. Na další část povídání, shrnujícího působení Czech Ford Rally Teamu v sezoně 2010, se můžete těšit již zítra.


T&T – Závěr sezony na rychlé vlně

3. část velkého rozhovoru s Jaromírem Tarabusem a Danielem Trunkátem

Pro poslední dva závody Mezinárodního mistrovství České republiky v rally se Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem opět posadili do kokpitu Fordu Fiesta Super 2000. A díky svým výkonům vybojovali pod hlavičkou Czech Ford Rally Teamu konečnou třetí příčku v celkovém hodnocení MMČR rally. V závěru sezony je čekalo ještě zpestření v podobě startu v posledním podniku IRC 2010, Kyperské rally.

Barum Czech Rally Zlín se jako šestý podnik Mediasport MMČR a devátý podnik šampionátu IRC jela za velmi proměnlivého a nevyzpytatelného počasí. Na startovní rampě se sešla velmi kvalitní konkurence, která slibovala špičkovou podívanou.

Jaromír Tarabus: „Barum rally je můj domácí podnik, ale za poslední tři ročníky se mi ji nepodařilo dokončit. Se Suzuki jsem havaroval, dvakrát mě potrápil Abarth. Jednou jsem odstoupil kvůli motoru, podruhé kvůli elektronice. Náš plán byl překonat křižovatku na Pindule, získat co nejvíce bodů do hodnocení českého šampionátu a spatřit cílovou rampu v první osmičce. Proměnlivé počasí nám však připravilo nejednu horkou chvilku. V sobotu se nám nedařilo trefovat do gum. Jednou jsme jeli na vodě na suchých, pak zase obráceně. Z toho vyplynulo pár krizovek. S časy jsem nebyl vůbec spokojen a dokonce jsem se začal propadat i mezi českými jezdci. Sobotní etapa byla takovým bojem o přežití. Do nedělní etapy jsme startovali s minutovou ztrátou na elitní desítku. Vzpomínám si, že se mě náš manažer v neděli ráno zeptal, zda se dnes do práce dostavil starý dobrý Tarabus, nebo nějaká bábovka. I Dan byl přesvědčen o tom, že minuta je poměrně krátký časový odstup a s ohledem na počet kilometrů do cíle nebude nereálné probojovat se do elitní desítky. Znamenalo to ale maximální nasazení. Nedělní etapa pro nás byla jako samostatný závod, správně zvolené pneumatiky a vyrovnaná jízda bez chyb mi pomohly snížit náskok soupeřů a probojovat se až na devátou příčku. Na osmé místo se posunul až díky chybám Bryana Bouffiera v závěru soutěže a získal jsem tak svůj první bod v IRC.“

Daniel Trunkát: „S výsledkem z Barumky jsem byl velmi spokojen. Po protrápené sobotní etapě se mohlo zdát, že předvedeme takový svůj už zaběhnutý standard, což nás vůbec netěšilo. Ale v neděli jsme zabojovali a podařilo se nám získat osmé místo v celkové klasifikaci a třetí místo v hodnocení MMČR. Uspět v tak silné mezinárodní konkurenci hodnotím jako velmi slušný výkon.“

Exkluzivní tečku za letošním šampionátem MMČR udělala Rally Příbram. Boj o titul se v letošním ročníku českého mistrovství protáhl až do poslední soutěže. Odstoupení a technické problémy předních posádek v průběhu roku, umožnily odborné veřejnosti sestavit díky malým bodovým rozdílům, různé varianty závěrečné podoby šampionátu.

Jaromír Tarabus: „Do soutěže jsem vstoupil levou nohou. Nic se mi nedařilo, špatně jsem se trefoval do zatáček. Naštěstí jsme od soupeřů tolik nedostávali. A díky odstoupení Romana Kresty jsme se posunuli na třetí příčku. Večerní část páteční etapy už byla trochu lepší. Nastavil jsem dobré tempo a chtěl se pokusit vyhrát i nějakou rychlostní zkoušku. To se nepodařilo. V pátek to prostě nebylo ono. Auto fungovalo výborně, ale mezičlánek nemohl najít rytmus. Mrzelo mě, že hodně lidí ve večerním servisu uzavřelo hodnocení šampionátu a předvídalo nudný závěr příbramské soutěže. Když jsem si v hlavě přehrál dosavadní průběh mistrovství, co vše náš tým musel překonat, rozhodl jsem se v duchu hesla - Příležitost klepe a ty jsi vrátný - nastoupit do druhé sobotní etapy. Sice jsme se museli rozloučit s pěkným počasím, ale podmínky byly pro všechny stejné. Do dopolední sekce jsem vyrazil na kombinaci pneu, nad kterou někteří kroutili hlavou, ale ukázalo se, že fungovala na výbornou a nám se podařilo vyhrát tři z pěti erzet. Časově jsme se přiblížili Vencovi Pechovi a ve hře začala být i druhá příčka absolutní klasifikace. Opět nám vyšla volba pneu a začali jsme mírně stahovat i Valdu. Před poslední zkouškou, která měřila 17 km jsme ztráceli asi 15 sekund. S Danem jsme se rozhodli, že to zkusíme, protože, kdo neriskuje, nic nezíská. Trochu nám pomohl i fakt, že se opět změnilo počasí a měli jsme lepší pneumatiky. Paní Štěstěna není věrná nikomu, ale stála při nás a dosáhli jsme nejlepšího umístění v naší kariéře. ... Den po výhře mi nebylo nejlépe :-).“

Daniel Trunkát: „Byl to fantastický víkend, naše šance na medailové umístění v celkovém hodnocení MMČR byly jen teoretické. V pátek už to vypadalo, že je rozhodnuto. Na rozdíl od Pavla a Vaška, kteří potřebovali za každou cenu dojet, my jsme mohli jít do většího rizika. Pavel měl horší obutí, tak jsme prostě zkusili jet, co to dá. Před startem do poslední vložky jsme se zbavili i přebytečné zátěže ve vozidle, zahodili jsme láhve s pitím, vytrhal jsem i zbytečné stránky z itineráře :-). Rally Příbram nám padla k nohám.“

V celkovém hodnocení MMČR rally se posádka Czech Ford Rally Teamu Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem umístila na třetím místě za Pavlem Valouškem a Václavem Pechem. V hodnocení kategorie vozů S2000 jí patří stříbrná příčka.

Jaromír Tarabus: „Když se zrodil plán na starty s Fiestou, tak jsem si myslel, že bych mohl více stačit špičce, ale Venca, Roman a Valda jsou nesmírně rychlí. Mám méně zkušeností a smiřoval jsem se tím, že budu ten bramborový. Nikdy jsem se však nevzdal bez boje. Byl to nejtěžší rok, jaký jsem dosud v MMČR zažil. Špičková technika a výteční jezdci sváděli souboje na hranici možností. Každý kilometr vyžadoval stoprocentní koncentraci a nasazení. Nikdo nedostal nic zadarmo. I bez úspěchu v Příbrami by to byla výborná sezona. Po právu patří český šampionát mezi nejlepší v Evropě.“

Daniel Trunkát: „Sázka na risk a dobrá historka pro pobavení, tak to byla na začátku roku 2010 idea startů v MMČR s vozem Ford Fiesta S2000. Na konci fantastický výsledek. Naším cílem bylo zasáhnout do bojů o přední příčky, což se splnilo. Sezona 2010 bude v T&T Rally Teamu zapsána bronzovým písmem.“

V MMČR již bylo dobojováno, když se Czech Ford Rally Team rozhodl uzavřít sezonu Kyperskou rally, posledním podnikem IRC sezony 2010. Na Kypru chtěli Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát především získat nové zkušenosti, protože na takovém povrchu, jaký tvoří rychlostní zkoušky Kyperské rally, nikdy předtím nestartovali. Přesto dokázali soutěž dokončit na čtvrtém místě konečného pořadí.

Jaromír Tarabus: „Když jsme trénovali Kyperskou rally, zdálo se nám téměř nereálné, že bychom mohli dojet do cíle. Tratě jsou tu velmi náročné, uskákané, už po tréninku jsme toho měli dost. Ale ukázalo se, že jsme nejlépe nezvolili tréninkový vůz a že naše pocity hodně pramenily právě z toho. S Fiestou to totiž to bylo něco úplně jiného. Strašně se nám to líbilo a závody jsme si užívali, v závodním autě byly tratě nádherné. Jedinými problémy byly dva defekty, které jsme měli v pátek, sobota pak byla úplně bez problémů. Narozdíl od některých favoritů se nám vyhnuly technické potíže a my získali krásný výsledek, s jakým jsme snad ani nepočítali.“

Povídání o sezoně 2010 tedy posádka Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát uzavírá velmi pozitivně. Ostatně, taková letošní sezona i přes dílčí problémy byla. Celý Czech Ford Rally Team by znovu rád poděkoval všem partnerům i fanouškům za podporu při letošních startech. Speciální dík patří Martinu Prokopovi.


Copyright © 2008 Tarabus & Trunkát. All Rights Reserved.
Created by B2 and Studio DESTINY